Hans-Jürgen Poëtz

 

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Hans-Jürgen Poëtz

jet-whistles

Installazione sonora per 8 canali – 8’17”

La base di questa opera è un particolare modo di suonare il flauto traverso usato nella musica classica contemporanea. Un soffio d’aria passa attraverso il flauto e si diffonde come un respiro nella stanza. I cosiddetti ‘jet whistles’, in questa installazione a 8 canali, circolano in glissandi e si spostano leggermente a ogni loop, creando così costantemente diversi stati. Lo spazio espositivo, elemento centrale della composizione, si articola, inizia a pulsare, si apre e si chiude, respira: viene trasformato in uno strumento, in modo che le persone abbiano la sensazione di trovarsi all’interno di un flauto. La sala d’ascolto si trasforma in una scultura sonora percorribile che inspira ed espira, inspira ed espira… le limitazioni dello spazio fisico si dissolvono e si creano nuove stanze virtuali.
In collaborazione con Eva Furrer, flautista del Klangforum Wien.

 

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H-J Poëtz, foto di Daniel Hawelka

Dopo la laurea all’ Higher Technical College of Fine Arts di Graz (indirizzo architettura e pittura), ha studiato Intermedia Art con il pioniere della Sound Art Bernhard Leitner all’ University of Applied Arts di Vienna (laurea con lode) e Storia dell’arte all’ University of Vienna, Austria. Il suo lavoro si concentra sulle interazioni, frizioni e spazi fra differenti tipi di media (suono, scultura, luce, video, fotografia e architettura). Contestualizzare la percezione sensoriale dello spazio, del tempo, del luogo ed esaminare i processi cognitivi e gli errori tecnici sono temi centrali nei lavori di Poëtz, che l’artista concretizza in installazioni, sculture e performances. Lo spazio si trasforma così in un posto che cambia con la posizione del fruitore/ascoltatore, permettendo una percezione in continuo mutamento. Come lo spazio è percepito è tuttavia deliberatamente limitato a un certo campo, attraverso il quale la cognizione è guidata e la scelta è incanalata. L’esplorazione di – e gli esperimenti con spazi architettonici, virtuali e anche sociali è fondamentale. – hansjuergenpoetz.com

 

continuo

H-J_Poetz_SE

Hans-Jürgen Poëtz

jet-whistles

Sound-Space-Intervention, 8’17” – ∞

The basis for this Sound-Space-Intervention is a playing mode for transverse flute in contemporary classical music. An air current blown through the flute is breathing into the space. So called ‘jet-whistles’ are circulating in glissandi, and are ruptured by the sharp staccato-rhythms of the moving claps as well as hardly noticeable everyday noise.
In the multiple-channel-installation, the sound material is minimally shifted in every loop, thereby consistently creating different states. In doing so, the physique of the space articulates itself, starts to pulse, opens up and closes, is breathing in and out.
Location means an essential feature to a sound process constantly alternating, apart from other acoustic parameters. The exibition space stand at the core of the concept, transforming it into an instrument, so people feel like staying inside a flute. A fresh breeze is blowing through this ‚pipe organ‘ that turns into a walkable sound-sculpture breathing in and out, in and out …
A listening room with an ever changing sound netting not only dissolving actual limitations of space but also creating new virtual rooms.
In collaboration with Eva Furrer (flutist, Klangforum Wien)

 

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H-J Poëtz, photo by Daniel Hawelka

After graduating from the Higher Technical College of Fine Arts in Graz (focus on architecture and painting), I studied Intermedia Art with Sound-Art Pioneer Bernhard Leitner at the University of Applied Arts, Vienna (graduation with distinction) and History of Art at the University of Vienna, Austria.
My work focuses on the engagement with interactions, frictions and spaces between different media types (sound, sculpture/object, light, video, photography and architecture). Contextualizing the sensory perception of space, time and location as well as the examination of cognitive processes and technical errors are central themes that I realize in my space installations, sculptures, interventions and performances. Space thereby turns into a place that changes with the recipient’s position, allowing for a situational and continuously changing perception. How the space is perceived is nevertheless deliberately limited to a certain field, through which cognition is led and choice is channeled. The exploration of and experiments with architectural, virtual or even social spaces are fundamental. – hansjuergenpoetz.com

 

 

IL SUONO IN MOSTRA – rassegna di arte sonora 2015/2016
a cura di Continuo associazione culturale

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2017-01-23T17:28:53+00:00
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