venerdì 2 Marzo 2012 / domenica 11 Marzo 2012 ore 18:00


I posti sono limitati, la prenotazione è obbligatoria

 

- english version below -

James Wyness 

zenconcrète

Ambiente di ascolto a 4 canali

qm [8:04.77]
qr [8:43.87]
cr [9:40.40]
cm [14:54.09]

zenconcrète è una serie di quattro composizioni, ognuna delle quali rappresenta una ricerca dell’autore su specifiche tipologie di suono.
Nel marzo 2010, utilizzando strumenti musicali auto costruiti – salteri e zither suonati con l’archetto affiancati da miscelatori elettronici – James Wyness ha registrato lunghe sessioni di improvvisazione. A partire da tale materiale ha poi elaborato, manipolato e selezionato i suoni catalogandoli secondo 4 tipologie differenti e raggruppandoli in altrettante composizioni che sono state negli anni raffinate e completate nella forma attuale.
Un elemento chiave nella realizzazione del lavoro è stato il fatto di suonare, registrare e ri-registrare gli stessi strumenti in ambienti diversi scelti per le loro specifiche caratteristiche acustiche. zenconcrète è presentato dall’autore a Spazioersetti in forma di installazione a 4 canali. Nel 2012 è prevista la pubblicazione ufficiale su CD in formato stereo.

James Wyness è un compositore, artista sonoro e performer che vive al confine tra Scozia e Inghilterra.
I materiali sonori che utilizza nei suoi lavori vanno dalle registrazioni d’ambiente a quelle sperimentali, dall’uso musicale dell’Objet trouvé all’utilizzo di strumenti musicali acustici ed elettronici costruiti artigianalmente da lui stesso. Ad essi affianca varie tecniche di manipolazione digitale al computer.
Le sue ricerche artistiche più recenti si sono concentrate sugli aspetti fisici del suono e sul comportamento del suono nello spazio. L’esercizio creativo di Wyness si esprime a partire dalla scelta e dalla raccolta del materiale grezzo fino alla presentazione della forma finale che converge nel concetto di “ambiente d’ascolto”.
La sua attività comprende performance e concerti dal vivo, installazioni, registrazioni su supporti fissi.
Originario di Aberdeen, ha studiato composizione elettroacoustica presso la University of Aberdeen. Il suo lavoro è documentato su www.wyness.org.


James Wyness DIY instruments

zenconcrète

four channel listening environment

qm [8:04.77]
qr [8:43.87]
cr [9:40.40]
cm [14:54.09]

zenconcrète is a series of four compositions, each a typological investigation of sounds taken from a studio recording session in March 2010.
Using hand-made prepared microtonal bowed psalteries and zithers, alongside diy electronic devices, I improvised freely over several long sessions, then edited the material, identifying and selecting sounds with similar features, the typologies. These formed the basis of the individual pieces, which, over time, were refined and crafted to offer four quiet introspective compositions.
A key procedure in the realisation of the work was the playing, recording and re-recording of the instruments and the recordings in a variety of sounding spaces, chosen for their specific acoustic attributes. The pieces are quiet – the very quiet, subtle and incidental sounds of the prepared instruments proved to have the most character.
zenconcrète has been configured and presented as a 4 channel installation. The stereo work is scheduled for cd release in 2012.
[J.W.]

James Wyness is a composer, sound artist and performer based in Southern Scotland.
His recent research and practice have focused on the materiality of sound, on compositional strategies informed by morphogenetic theories borrowed from the biological sciences, and on the behavior of sound in space, an ongoing concern in relation to multi-channel installation and theories of modern architecture.
Conceptually his work converges on the notion of the Listening Environment. Listening Environments exist as dynamic fields of possibility within which a variety of dialectical investigative processes are carried out. Such fields and processes appear in different guises at all stages of the creative process, from the initial sound gathering to the final presentational forms.
Sound sources typically range from field and experimental studio recordings to hand made acoustic and electronic instruments to found objects, all of which are transformed in the digital domain to create a range of creative outcomes, from performance and installation to fixed medium.
A native of Aberdeen, he studied French and electroacoustic composition at the University of Aberdeen. His work is documented at www.wyness.org.