venerdì 4 Ottobre 2013 / domenica 13 Ottobre 2013 ore 18:30


I posti sono limitati, la prenotazione è obbligatoria

 

Jez riley French

room tone (2013)
audio installazione

- english version below -

Si può ascoltare l’architettura?
Questo lavoro di Jez riley French creato apposta per Spazioersetti presenta sotto forma di ascolto a 4 canali i suoni di vari edifici situati in Australia, Giappone e Regno Unito.
In particolare uno dei brani presenta suoni registrati alla Tate Modern Gallery di Londra, dove dal giugno scorso è ospitata una sua installazione sonora. In tale occasione Jez ha passato molte notti in completa solitudine ascoltando per ore e catturando le vibrazioni dell’imponente ex centrale elettrica di Bankside, oggi la galleria di arte moderna più visitata al mondo.

«Gli edifici cantano. Muri, pavimenti, sedie e tavoli sono pieni di suono, della loro particolare musica fatta di vibrazioni. La stessa rotazione terrestre produce suono. In questo lavoro tutto ciò che si ascolta sono semplici registrazioni effettuate con microfoni speciali, senza manipolazioni o trattamenti.» -JrF

jrf2

L’artista inglese di Anlaby nell’East Yorkshire è uno uno dei maestri nella disciplina della ricerca sonora ambientale e ideatore di raffinatissimi strumenti di registrazione con i quali è capace di far ascoltare l’inudibile. I microfoni che lui fabbrica a mano sono utilizzati da colossi della cinematografia e della documentaristica come il British Film Institute e la BBC.
Compositore, musicista, curatore di due etichette discografiche e di una rivista d’arte online, i suoi lavori sono esposti e pubblicati in tutto il mondo.
jezrileyfrench.co.uk ]
[ engraved glass ]
[ a quiet position ]
verdure engraved ]

 

continuo

 

Jrf-SE

Jez riley French

room tone
installation
(2013)

clear space
some sense of environments filtered through buildings
listening

Recordings of architectural acoustics from Australia, Japan & the UK
using conventional microphones & jrf contact mics & geophones

One piece capturing ultrasonic & infrasound signals recorded during a session at the Tate Modern gallery for a separate commission
using ultrasonic detectors & jrf geophones

Jez riley French
Jez riley French
(b. 1965)

Involving elements of intuitive composition, field recording (using conventional & extended methods) photographic images (including their use in photographic scores) Jez’s work has been exhibited and published widely around the world. He also lectures on both field recording and intuitive composition as a guest lecturer & on the regular ‘Wildeye’ residential courses for arts & film industry professionals. In recent years Jez has been artist in residence with organisations in Estonia, Belgium, France, Portugal, Latvia, Italy, Japan, Korea, Australia & Austria. In addition he curates the engraved glass & ‘a quiet position’ labels and the pdf arts magazine ‘verdure engraved’.

«In recent years I have been working closely with specific architectural spaces, capturing an emotive sense of place that is highly personal and yet hopefully offers the audience an opportunity to look and listen anew to the environments in which we spend our time.

Since the early 1980’s I have also been working on the concept of photographic scores & many of these have been performed and recorded by various musicians around the world. These scores, alongside my work using extended field recording techniques are now to be found on many courses at universities in Europe & the USA.

I am fascinated and passionate about the infinite detail and expanding vistas of life around us, its sights and sounds, often overlooked or hidden. My creative output focuses on this never ending, joyous exploration and has increasingly involved elements such as a love of audible silence, active listening, stillness & the empathy of compositional lines. These evolved from my need to always remain open to my emotive, intuitive response to situations & environments’» – JrF
jezrileyfrench.co.uk ]